TEKNIK
MENCATAT NOTA UNTUK BELAJAR
-
Kemahiran mencatat nota dapat:
- Membantu murid menyediakan dan
menyusun nota dengan cara yang sistematik.
- Menyediakan cara yang betul untuk membuat semak semula maklumat isi kandungan mata pelajaran yang telah dipelajari.
-
Peralatan asas untuk menulis nota ialah
pensel dan kertas dimana kertas yang dimaksudkan perlu mudah diasing-asingkan
dan dikumpulkan dalam sebuah fail supaya mudah dikeluarkan apabila dikehendaki.
- Murid dicadangkan menggunakan sebelah
muka surat kertas berukuran 8 1/2 X 11 inci, dengan lajur 3 inci di
sebelah kiri muka surat. Murid boleh membuat garisan lajur sendiri kerana sukar
mendapatkan kertas atau buku nota yang menyediakan lajur 3 inci di sebelah kiri
muka surat.
Pensel
Kertas
Gambaran Kertas Teknik Mencatat Nota
Langkah untuk Mencatat
Nota
Terdapat
3 langkah untuk mencatat nota iaitu merekod, menyusun dan langkah belajar
daripada nota.
Langkah Merekod
Catatan
nota diambil semasa berada dalam kuliah atau daripada guru semasa proses
pengajaran dalam kelas. Kemudian, pelajar akan menambah nota tambahan hasil
daripada pembacaan sendiri.
Catatan
nota diambil semasa kuliah atau guru di dalam kelas untuk dicatatkan di sebelah
kanan lajur 3 inci. Cara menulisnya bergantung kepada individu. Namun, penulisan
harus mengikut format yang dicadangkan oleh Palmatier (1973) iaitu dibahagikan
kepada 2 bahagian iaitu rangka kasar dan ruang.
Rangka
kasar ialah ringkasan kandungan kuliah atau maklumat yang diperoleh daripada
guru manakala ruang pula ialah tempat kosong yang ditinggalkan selepas setiap
rangka kasar. Jika kuliah atau maklumat yang disampaikan teratur dan mudah
difahami, ruang selepas catatan rangka kasar tidak perlu banyak tetapi jika
sebaliknya, ruang yang ditinggalkan selepas catatan rangka kasar perlu lebih
luas kerana lebih banyak maklumat akan dimasukkan di bawah rangka kasar untuk
menjelaskan kandungan tersebut.
Langkah Menyusun
Jika
kuliah atau penerangan guru dalam kelas itu jelas, proses mencatat nota boleh
dibuat dengan tersusun. Jika masa tidak cukup, murid perlu mencatat secara
tersusun semua idea yang disampaikan sebelum terlupa. Terdapat dua langkah yang
perlu dilakukan iaitu:
a) Melabel maklumat
iaitu setelah selesai menyusun nota oleh guru, murid perlu melabelkan semua
maklumat. Label bermaksud catatan secara ringkas yang dapat menjelaskan
maklumat yang dicatatkan. Label perlu dicatatkan di sebelah kiri maklumat iaitu
di sebelah kiri garis birai 3 inci dan mesti bersetentang dengan catatan
maklumat asal.
b) Menambah maklumat
iaitu murid dikehendaki menambah maklumat penting pada nota kuliah yang
diperoleh daripada guru. Maklumat tambahan ini diperoleh daripada buku, jurnal
atau internet. Jika ruang yang cukup disediakan semasa langkah merekod
maklumat, murid tidak akan menghadapi masalah tetapi jika sebaliknya murid
boleh mencatat maklumat tambahan di bahagian belakang nota. Catatan ini perlu
selari dengan catatan nota yang asal.
Langkah Belajar
daripada Nota
Apabila
nota daripada kuliah atau nota dalam kelas dan nota daripada aktiviti membaca digabungkan dalam satu muka surat secara
sistematik, murid tidak perlu menyemak semula bahan kuliah atau bahan bacaan.
Untuk
tujuan belajar, murid perlu mengeluarkannya daripada fail nota tajuk yang
dikehendaki. Semasa membaca, murid hanya memberi tumpuan pada sebelah kiri
lajur 3 inci sahaja. Jika sukar difahami, barulah murid dapat membaca dengan
pantas.
BIBLIOGRAFI
Teknik Berfikir Bersuara dan Menerap Imej (2012). Diperoleh pada 2 Disember, 2014 daripada http://www.scribd.com/doc/141644193/Teknik-Berfikir-Bersuara-Dan-Menerap Imej.http://www.academia.edu/7167180/Modul_Keterampilan_Membaca
No comments:
Post a Comment